Η αεροπλοΐα σήμερα ευθύνεται για το 3,6% των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου στην ΕΕ. Τα σύγχρονα αεροπλάνα χρησιμοποιούν κηροζίνη ως καύσιμο, απελευθερώνοντας επιβλαβές διοξείδιο του άνθρακα στην ατμόσφαιρα.
Μήπως όμως υπάρχει άλλη πιο πράσινη λύση;
Η χρήση υδρογόνου ως καύσιμο είναι μία τέτοια καθαρή για το περιβάλλον λύση και ήδη διεξάγονται δοκιμές για να αποδειχθεί η αποτελεσματικότητά του στους κινητήρες αεροσκαφών.
Τα υδρογόνοκίνητα αεροπλάνα βρίσκονται ακόμη στα σπάργανα, αλλά οι πρώτες εμπορικές εκδόσεις θα μπορούσαν να εισέλθουν στην ευρωπαϊκή αγορά έως το 2035, σύμφωνα με νέα έκθεση.
Τα αεροπλάνα που χρησιμοποιούν υδρογόνο θα εκπέμπουν μόνο νερό, και οι αρχικές δοκιμές δείχνουν ότι μπορούν να είναι εξίσου γρήγορα με τα παραδοσιακά αεροπλάνα, μεταφέροντας περισσότερους από εκατό επιβάτες ανά πτήση για χιλιάδες χιλιόμετρα.
Μικρά ελικοφόρα ήδη έχουν κατασκευαστεί με τέτοιους κινητήρες κυψελών υδρογόνου. Τα μεγαλύτερα αεοπλάνα με jet κινητήρες θα μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν υδρογόνο για την εκτόξευση προωθητικών αερίων.
Τα αεροπλάνα υδρογόνου έχουν ουσιαστικά τέσσερα βασικά συστατικά:
- ένα σύστημα αποθήκευσης για την ασφαλή αποθήκευση υγρού υδρογόνου, κυψέλες καυσίμου για τη μετατροπή υδρογόνου σε ηλεκτρική ενέργεια,
- μια συσκευή ελέγχου της ισχύος των κυψελών και,
- έναν κινητήρα για την περιστροφή μιας έλικας.
Προκειμένου να δημιουργηθούν πλήρη εμπορικά αεροπλάνα, και οι τέσσερις αυτές περιοχές πρέπει να αναπτυχθούν επαρκώς.
Μια πρόσφατη έκθεση ανέφερε ότι τέτοια αεροπλάνα θα μπορούσαν να εισέλθουν στην αγορά το 2035.
Υπάρχουν όμως ακόμη σημαντικές προκλήσεις για να γίνει αυτό. Aν ξεπεραστούν, το μέλλον της αεροπορίας θα μπορούσε να είναι πολύ πιο πράσινο από ό, τι είναι σήμερα και να είναι λειτουργικό συστατικό ενός κόσμου χωρίς ανθρακούχες εκπομπές.
Μία σχετική έκθεση που κυκλοφόρησε στις 22 Ιουνίου 2020, ανέφερε ότι το υδρογόνο θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί έως το 2035 για να τροφοδοτήσει ένα εμπορικό επιβατικό αεροσκάφος με πτήση έως 3.000 χιλιόμετρα. Μέχρι το 2040 ή μετά, θα πρέπει επίσης να είναι δυνατή μια πτήση μεσαίας εμβέλειας έως 7.000 χιλιόμετρα, αφήνοντας μόνο πτήσεις πολύ μεγάλων αποστάσεων για την παραδοσιακή αεροπορία.
«Μέχρι το 2035 θα πρέπει να είναι δυνατό για ένα αεροπλάνο μικρής εμβέλειας», δήλωσε ο Δρ Bart Biebuyck, εκτελεστικός διευθυντής της κοινής επιχείρησης Fuel Cells and Hydrogen, μιας ευρωπαϊκής σύμπραξης δημόσιου-ιδιωτικού τομέα για την επιτάχυνση της εισαγωγής αυτών των τεχνολογιών στην αγορά.
«Αυτό σημαίνει ότι στο ευρωπαϊκό έδαφος, θα μπορούσατε να συνδέσετε όλες τις μεγάλες πόλεις της Ευρώπης χρησιμοποιώντας υδρογόνο αεροπλάνα. Μέχρι το 2050, το φιλόδοξο σενάριο είναι ότι το 40% του στόλου (ευρωπαϊκής αεροπορίας) θα τροφοδοτείται με υδρογόνο. »
Πέρα από τον ίδιο τον σχεδιασμό κινητήρων και αεροσκαφών υπάρχουν κάποια γενικότερα εμπόδια που πρέπει να ξεπεραστούν:
- Oι τεχνολογίες αποθήκευσης υδρογόνου πρέπει να προχωρήσουν για να μεταφέρουν αρκετό υγρό υδρογόνο σε αεροπλάνα για αυτά τα ταξίδια.
- Θα πρέπει να επινοηθούν νέοι τρόποι μεταφοράς υδρογόνου σε αεροδρόμια, έτσι ώστε τα αεροπλάνα να μπορούν να ανεφοδιάζονται.
- Θα χρειαστεί επανασχεδιασμός για να ενσωματωθούν όλα τα απαραίτητα συστήματα για την εκτέλεση εμπορικών αεροπλάνων με υδρογόνο.
- Πρέπει ακόμη να προετοιμάσουμε πολλά πρότυπα, κώδικες και κανονισμούς.
Ωστόσο, έχει σημειωθεί πρόοδος στην ανάπτυξη της τεχνολογίας των αεροπλάνων υδρογόνου.
Το 2008, η Boeing πέταξε το πρώτο υδρογονοκίνητο αεροπλάνο στον κόσμο από ένα αεροδρόμιο κοντά στη Μαδρίτη της Ισπανίας. Πρόκειται για ένα μονοθέσιο αεροσκάφος που απέδειξε ότι η τεχνολογία ήταν δυνατή.
Το 2016 το πρώτο τετραθέσιο αεροπλάνο υδρογόνου, που κατασκευάστηκε στη Γερμανία από τον γερμανικό οργανισμό αεροναυτικής έρευνας (DLR), το Πανεπιστήμιο του Ulm και μια εταιρεία με την επωνυμία H2FLY, απογειώθηκε από το αεροδρόμιο της Στουτγκάρδης.
Προκειμένου η Ευρώπη να επιτύχει πλήρως τα περιβαλλοντικά οφέλη από το υδρογόνο, η παραγωγή καθαρού – ή πράσινου – υδρογόνου πρέπει να κλιμακωθεί δραματικά.
Το καθαρό υδρογόνο παράγεται από νερό χρησιμοποιώντας ηλεκτρικό ρεύμα από ανανεώσιμες πηγές και όχι από ορυκτά καύσιμα. Σήμερα όμως μόνο ένα μικρό κλάσμα υδρογόνου που χρησιμοποιείται στην Ευρώπη είναι καθαρό.
Στις 8 Ιουλίου, η ΕΕ δημοσίευσε μια στρατηγική υδρογόνου που καθορίζει ένα όραμα για το πώς η Ευρώπη μπορεί να αυξήσει την παραγωγή, τη διανομή και την αποθήκευση καθαρού υδρογόνου.
Ελπίζουμε σύντομα τέτοιες τεχνολογίες να ενσωματωθούν στην καθημερινότητα μας για ένα πιο πράσινο και καθαρό μέλλον για τα παιδιά μας