ΕΛΛΑΔΑ

Ο Καναδός που πετάει εικονικά ελληνικό F-16

Ρεπορταζ:  ΒΑΣΙΛΗΣ ΠΑΡΑΣΚΕΥΟΠΟΥΛΟΣ

Φωτογραφίες: JODY LEVESQUE

Εν έτη 2020 η Ελληνική Πολεμική Αεροπορία χαίρει εκτίμησης και σεβασμού παγκοσμίως. Ο επαγγελματισμός του Ιπτάμενου και Τεχνικού προσωπικού της αποδεικνύεται καθημερινά, εντός και εκτός συνόρων, όντας μια από τις πλέον σύγχρονες Αεροπορικές Δυνάμεις στον Ευρωπαϊκό χώρο και όχι μόνο.

  Η αξία της εκπαίδευσης του Προσωπικού της λαμβάνει ακόμη μεγαλύτερη σημασία, όταν αναγνωρίζεται από ανθρώπους που δεν μένουν καν στην Ελλάδα!

Μια τέτοια περίπτωση είναι ο Jody Levesque, ηλικίας 49 ετών, γεννημένος στον Καναδά, με μια κόρη 9 ετών.

Ο Jody επιθυμούσε διακαώς να μπει στο Στρατιωτικό Κολλέγιο, ώστε να καταφέρει να κάνει το παιδικό του όνειρο πραγματικότητα: να γίνει Αεροπόρος! Δυστυχώς, όπως μας αναφέρει χαριτολογώντας ο ίδιος, οι …χαμηλοί βαθμοί δεν του…επέτρεψαν την εισαγωγή του στο Κολλέγιο.

Εργάστηκε για 10 έτη στην οικογενειακή επιχείρηση και έπειτα κατατάχθηκε στις Καναδικές Ένοπλες Δυνάμεις το 2001, λίγο διάστημα μετά το τρομοκρατικό χτύπημα της 11ης Σεπτεμβρίου στην Νέα Υόρκη. Στην διάρκεια της θητείας του στον Καναδικό Στρατό ήταν μέλος των Καναδικών Ειδικών Επιχειρήσεων στο Αφγανιστάν, ως συνοδός ασφαλείας σε υψηλόβαθμα στρατιωτικά και κυβερνητικά στελέχη τα έτη 2006 έως 2007.

Αποστρατεύθηκε το 2007 και εντάχθηκε στην Αστυνομική Διεύθυνση της πόλης Σασκατούν, στην οποία υπηρετεί έως και σήμερα ως Αστυνομικός.

Ενασχόληση με την εικονική πτήση…

Σε ερώτησή μας σχετικά με το πως ξεκίνησε να… πετάει εικονικά μας αναφέρει τα κάτωθι: ‘’Η πρώτη του πτήση έγινε το 1987 με τον εξομοιωτή Spectrum HoloByte Falcon. Από εκείνη την στιγμή και έπειτα δεν σταμάτησε να πετάει!

Η ικανοποίηση του να πετάει έστω και εικονικά με ένα πολεμικό αεροσκάφος, και ειδικότερα το F-16 Fighting Falcon ή αλλιώς Viper (όπως συνηθίζεται να αποκαλείται το εν λόγω αεροσκάφος), ήταν μεγάλη! Άλλωστε με αυτόν τον τρόπο μπορούσε να πραγματοποιήσει το παιδικό του όνειρο…!

Με το πέρασμα των χρόνων συνέχισε να πετάει εικονικά με εξομοιωτές υπολογιστών καθημερινά και πάντοτε τον εξίταρε ο μηχανισμός εξομοίωσης του F-16…! To 1997, και ενώ περίμενε με ανυπομονησία την έλευση του εξομοιωτή FALCON 4.0 ( ο πρώτος εξομοιωτής ΚΑΘΑΡΑ για το αεροσκάφος F-16) δημιούργησε μια διαδικτυακή ‘’Μοίρα’’ με το όνομα 469th Madhatters, και προσκαλέστηκαν να ενταχθούν στην ομάδα της Microprose (η τότε εταιρία που δημιούργησε το FALCON 4.0).

Αυτό αποτέλεσε σημαντικό στοιχείο για εκείνον, μιας και το FALCON ήταν το χόμπυ του, στο οποίο αφιέρωνε πολλές ώρες, και το να προστεθεί το όνομά του στο τμήμα ανάπτυξης του εξομοιωτή ήταν κάτι υπέροχο! Από τότε και μετά, συνέχισε να πετά με το FALCON και όλες τις εκδόσεις που ακολούθησαν, όντας εμπλεκόμενος στην ανάπτυξη κυρίως της έκδοσης BMS (Benchmarks Sims). Αυτή την στιγμή, έχει 3.129 ώρες εικονικής πτήσης πετώντας με το FALCON από το 1987!

Κατά την διάρκεια όλων αυτών των ωρών πτήσεως, πάντα σκοπός του ήταν να βελτιώσει την αίσθηση της πτήσης, με την χρησιμοποίηση περιφερειακών εξαρτημάτων όπως σύστημα HOTAS (με λειτουργίες που προσομοίωναν σε μεγάλο βαθμό το πραγματικό!). Όσο η τεχνολογία εξελισσόταν, προχώρησε σε διαφορετικά συστήματα εξομοίωσης (με οθόνες, διακόπτες, πάνελ κλπ.) ώσπου κατέληξε σε διαμόρφωση 1/1 πιλοτηρίου, με 100% λειτουργικούς διακόπτες και οθόνες.

Με την σημερινή τεχνολογία και την γνώση που έχει αποκτήσει η κοινότητα εικονικών χειριστών πάνω στο F-16, είναι δυνατή πλέον η δημιουργία-κατασκευή πιστών αντίγραφων πιλοτηρίου F-16. Επιπλέον, με την χρήση ανεπτυγμένων προβολικών συστημάτων (270Ο) και ακριβέστατων λογισμικών προσομοίωσης του αεροσκάφους, μπορεί κάποιος ‘’σκληροπυρηνικός’’ εικονικός χειριστής, να νιώσει σε μεγάλο βαθμό την αίσθηση της αληθινής πτήσης!

Η απόφαση αναπαράστασης ενός…Ελληνικού F-16!

  Το μεγαλύτερο ερώτημα όμως όλων μας ήταν το εξής: ανάμεσα σε τόσες χώρες που χρησιμοποιούν F-16 ανά τον κόσμο, γιατί επέλεξε να αναπαραστήσει ένα ελληνικό αεροσκάφος και όχι πχ ένα αμερικανικό (μιας και ο Καναδάς δεν είναι χρήστης F-16). 

Η απάντηση είναι αποστομωτική: ‘’ΑΙΕΝ ΥΨΙΚΡΑΤΕΙΝ’’, ‘’Πάντοτε να κυριαρχείς στα ύψη’’! Για τον ίδιο αποτέλεσε μια εύλογη ερώτηση, καθώς ποτέ δεν είχε κάποια σχέση με την Ελλάδα. Πάντοτε τον γοήτευε η ελληνική κουλτούρα, αλλά θεωρεί ότι όλα ξεκίνησαν όταν, το 2006, παρακολούθησε ένα video στο Youtube, το οποίο αφορούσε σε ελληνικά αεροσκάφη F-16 Block 30 της 330 ή 346 Μοίρας!

Ενθουσιάστηκε τόσο, υπό τους ήχους του soundtrack της ταινίας ‘’Black Hawk Down’’ παράλληλα με τις εικόνες, που έκτοτε έγινε φανατικός υποστηρικτής των ελληνικών ‘’γερακιών’’, παρακολουθώντας πιστά όποιο αντίστοιχο video έβρισκε στο διαδίκτυο!

Ο Εξομοιωτής του F-16 Block 50

  Όπως συνεχίζει, το 2016 αποφάσισε να μην σκεφθεί τα έξοδα και να φτιάξει όσο το δυνατόν πιο πιστά μπορούσε, έναν εξομοιωτή F-16. Δυο χρόνια αργότερα, αγόρασε ένα εκπαιδευτικό πιλοτήριο εξοικείωσης τεχνικού προσωπικού (F-16 cockpit familiarization)  το οποίο ήταν έκδοσης Α και όχι C όπως τα ελληνικά αεροσκάφη. Μετά από πολύ εργασία, κατάφερε να το μετατρέψει σε C και block 50. 

 Τα τελευταία 4 έτη, κατάφερε να αποκτήσει σχεδόν όλα τα πραγματικά τμήματα ενός πιλοτηρίου F-16 από όλο τον κόσμο, με αποτέλεσμα στην σημερινή του μορφή, ο εξομοιωτής να είναι 100% λειτουργικός. Ενδεικτικά αναφέρει ότι λειτουργεί μέχρι και το σύστημα παροχής οξυγόνου!

Το όλο project χρησιμοποιεί πολλά διαφορετικά λειτουργικά συστήματα και εφαρμογές, ώστε να μπορέσει να ‘’τρέξει’’ τα όργανα, τους διακόπτες και τις οθόνες, ενώ χρησιμοποιείται ένα προβολικό σύστημα τριών συστημάτων στις 270Ο , που προβάλουν το περιβάλλον εκτός αεροσκάφους.

 Σχεδόν με την ολοκλήρωση του εξομοιωτή, αποφάσισε να τιμήσει την Ελληνική Πολεμική Αεροπορία, αναπαριστώντας ένα ελληνικό αεροσκάφος. Κατά την διάρκεια της κατασκευής του σκεφτόταν να φτιάξει πιλοτήριο της έκδοσης 52+, αλλά σύντομα αποφάσισε πως ήθελε να αναπαραστήσει ένα block 50.

Λόγω της ενασχόλησης του περισσότερο με αποστολές A-G (βομβαρδισμού) και χαμηλών πτήσεων, ένιωσε, όπως μας αναφέρει,  πως του ‘’ταίριαζε’’ περισσότερο η 347 Μοίρα ‘’Περσέας’’ λόγω της φύσης της αποστολής της. Έτσι με την βοήθεια ενός φίλου, δημιούργησε την παραλλαγή και τα σήματα που φέρει ένα πραγματικό ελληνικό F-16 Block 50!

Ως τελευταίες προσθήκες που θέλει για τον εξομοιωτή, είναι να ενεργοποιήσει το σύστημα παροχής αέρα για την φόρμα anti-g (!) καθώς και την τελειοποίηση κάποιων οργάνων, ώστε να φτάσουν σε πιστότητα τα αληθινά! Για την ιστορία αναφέρουμε ότι το όλο project έχει κοστίσει όλα αυτά τα χρόνια περίπου… 115.000 δολάρια (!) και έχει αποφασίσει πως μετά τον θάνατό του το πιλοτήριο θα δωρισθεί στο Αεροπορικό Μουσείο.

Το μέλλον…

  Αν και όπως μας αναφέρει, τα μεγαλύτερα έξοδα έχουν ήδη γίνει, παρ’ όλα αυτά, κάνει συνεχώς μικροεπεμβάσεις ώστε να αναβαθμίσει την αληθοφάνεια.

Πρόσφατα ξεκίνησε το δικό του κανάλι στο πασίγνωστο Youtube, με ονομασία ‘’The Viper Simmer’’, όπου αναρτά video με την κατασκευή του πιλοτηρίου του, καθώς και διαδικτυακές πτήσεις πάντα σε περιβάλλον Ελλάδας και από την 111 Πτέρυγα Μάχης, την φυσική βάση της 347 Μοίρας.

Μια λεπτομέρεια: πάντα φέρει στον δεξί του ώμο την ελληνική σημαία, με ότι αυτό συνεπάγεται…

Μέσω του καναλιού του, πρώτον μπορεί να απολαμβάνει τις…πτήσεις του, δεύτερον επιθυμεί να αποτελέσει το ερέθισμα για τους υπόλοιπους εικονικούς χειριστές, ώστε να συνεχίσουν την προσπάθεια κατασκευής των δικών τους πιλοτηρίων και τρίτον να μυήσει νέους στον μαγικό κόσμο του αεροπλάνου, έστω και μέσω της εξομοίωσης.

Τέλος, όπως μας εκμυστηρεύεται, ο απόλυτος στόχος του είναι να εξομοιώσει όσο το δυνατόν πιο ρεαλιστικά γίνεται τις διαδικασίες και αποστολές της αληθινής 347 Μοίρας, από την στιγμή της εκκίνησης έως και την ολοκλήρωση αποστολών, χωρίς φυσικά αυτό να επηρεάσει στο ελάχιστο θέματα ασφαλείας. 

 Πολύ πρόσφατα, κατά την διάρκεια ετοιμασίας του άρθρου από τον γράφοντα, o Jody μας ενημέρωσε ότι έλαβε μια επιστολή από τον ίδιο τον Α/ΓΕΑ κο Αντιπτέραρχο (Ι) Γεώργιο Μπλιούμη!

Σύμφωνα με φωτογραφίες που μοιράστηκε, Ο κος Α/ΓΕΑ τον ευχαρίστησε προσωπικά για την αγάπη και υποστήριξή του στην ΠΑ και την 347 Μοίρα με θερμά λόγια και του έστειλε τιμητικά τα σήματα της Μοίρας που υποστηρίζει.

Σύμφωνα με λεγόμενα του Jody, η επιστολή του Α/ΓΕΑ θα μπει τιμητικά σε περίοπτη θέση στον χώρο που βρίσκεται το πιλοτήριο, μαζί με τα υπόλοιπα σήματα που του δόθηκαν.

Η χαρά και η τιμή που ένιωσε, δεν μπορεί να εκφραστεί μας ανέφερε χαρακτηριστικά. Προσωπικά, χαιρετίζουμε την αξιέπαινη κίνηση του Κου Αρχηγού, αποδεικνύοντάς μας πολλά!

Επίλογος

 Τις δύσκολες αυτές ώρες που περνά ολόκληρος ο πλανήτης λόγω της πανδημίας και των περίεργων-επικίνδυνων καταστάσεων που αυτή δημιουργεί, υπάρχουν άνθρωποι από ξένα κράτη, όπως ο Jody, που εκτιμούν, σέβονται και υποστηρίζουν άλλους ανθρώπους, που έχουν ταχθεί, χιλιάδες μίλια μακριά, να φυλάττουν Θερμοπύλες, με την μορφή των ανθρώπων της 347 Μοίρας και κατ’ επέκταση ολόκληρης της Πολεμικής Αεροπορίας. 

  Ο γράφων, ως ελάχιστο δείγμα ευγνωμοσύνης, δεσμεύεται προσωπικά, ώστε στο μέλλον, και όταν επιτραπεί, να αποτελέσει την βάση για την ολοκλήρωση ενός ακόμη ονείρου του Jody: την επίσκεψή του στην 347 Μοίρα, ώστε να παρακολουθήσει από κοντά όλους αυτούς που, από το 2016 είναι η έμπνευσή του!

Η Αγγλική version του άρθρου

‘’Noctis in dies, a mari usque ad mare’’

Author  Vasilis Paraskevopoulos

Photos  Jody Levesque

  In the years 2020, the Hellenic Air Force enjoys appreciation and respect worldwide. The professionalism of its Flying and Technical staff is proven daily, inside and outside the borders, being one of the most modern Air Forces in Europe and beyond.

  The value of its staff training becomes even more important when it is recognized by people who do not even live in Greece! One such case is Jody Levesque, 49, born in Canada, with a 9-year-old daughter. Jody eagerly wanted to enter the Military College in order to make his childhood dream come true: to become an Aviator! Unfortunately, as he jokingly tells us, his low grades did not allow him to be admitted to the College. He worked for 10 years in the family business and then enlisted in the Canadian Armed Forces in 2001, shortly after the 9/11 terrorist attacks in New York. During his tenure in the Canadian Army he was a member of the Canadian Special Operations in Afghanistan, as a security escort to high-ranking military and government officials from 2006 to 2007. He was demobilized in 2007 and joined the Saskatoon Police Department, where he still serves today as a Police Officer.

  Virtual Flight Engagement

When asked how he started virtual flying, he mentions the following: “His first flight was in 1987 with the Spectrum HoloByte Falcon simulator. From that moment on he did not stop flying! The satisfaction of flying even a virtual warplane, and in particular the F-16 Fighting Falcon or Viper (as it is commonly called), was great! After all, in this way he could realize his childhood dream…! Over the years he continued to fly virtually with computer simulators every day and was always excited by the F-16 simulation mechanism! In 1997, while eagerly awaiting the arrival of the FALCON 4.0 simulator (the first official simulator for the F-16 aircraft) he created an online “Squadron” called the 469th Madhatters, and they were invited to join the Microprose team (the company that created FALCON 4.0). This was an important element for him, as FALCON was his hobby, to which he devoted many hours, and adding his name to the emulator development department was a wonderful thing! From then on, he continued to fly with FALCON and all the versions that followed, being mainly involved in the development of the BMS (Benchmarks Sims) version. Right now, it has 3,129 hours of virtual flight flying with FALCON since 1987!

During all these flight hours, it was always intended to improve the feel of the flight, by using peripherals such as the HOTAS system (with functions that greatly simulated the real thing!). As the technology evolved, it proceeded to different simulation systems (with screens, switches, panels, etc.) until it resulted in a 1/1 cockpit configuration, with 100% functional switches and screens.

With the current technology and knowledge acquired by the virtual pilot community on the F-16, it is now possible to create and build faithful copies of the F-16 cockpit. In addition, with the use of advanced projection systems (270°) and highly accurate aircraft simulation software, a “hard-core” virtual pilot can greatly feel the feeling of a real flight!

‘’Always Dominate the Heights’’

  But the biggest question of all of us was this: among so many countries that use F-16s around the world, why did he choose to represent a Greek aircraft and not an American one (since Canada is not an F-16 user). The answer is astonishing: “AIEN HEIGHT”, “Always dominate the heights”! For him it was a reasonable question, as he never had anything to do with Greece. He has always been fascinated by Greek culture, but he believes that it all started when, in 2006, he watched a video on Youtube, which was about Greek F-16 Block 30 aircraft of 330 or 346 Squadron!
He was so excited, to the sounds of the soundtrack of the movie “Black Hawk Down” along with the images, that he has since become a fanatical supporter of the Greek “hawks”, faithfully watching any corresponding video he found on the internet! 

F-16C Block 50 Simulator

  As he continues, in 2016 he decided not to think about the costs and to build as much as possible as faithfully as possible, an F-16 simulator. Two years later, he bought an F-16 cockpit familiarization training cockpit, which was version A and not C like the Greek aircraft. After much work, he managed to convert it to C and block 50. 

In the last 4 years, it has managed to acquire almost all the real parts of an F-16 cockpit from all over the world, with the result that in its current form, the simulator is 100% functional. Indicatively, it states that even the oxygen supply system works! The whole project uses many different operating systems and applications, so that it can “run” the instruments, switches and screens, while using a projection system of three systems at 270°, which project the environment outside the aircraft.

Almost at the completion of the simulator, he decided to honor the Greek Air Force, representing a Greek aircraft. During its construction he was thinking of making a cockpit of the 52+ version, but soon decided that he wanted to represent a block 50. Due to his preoccupation more with AG missions (bombing) and low flights, he felt, as he tells us, that his’ 347 Squadron “Perseus” was more “suited” due to the nature of its mission. So with the help of a friend, he created the variant and the signals that a real Greek F-16 Block 50 carries! As the last addition he wants for the simulator, is to activate the air supply system for the anti-g (!) Form as well as the refinement of some instruments, so that the real ones reach fidelity! For the record we mention that the whole project has cost all these years about… 115,000 dollars (!) And has decided that after his death the cockpit will be donated to the Aviation Museum.

Although, as he tells us, the biggest expenses have already been made, nevertheless, he constantly makes minor interventions in order to upgrade the plausibility. He recently launched his own channel on the famous Youtube, called “The Viper Simmer”, where he posts videos with the construction of his cockpit, as well as online flights always in the environment of Greece and from the 111th Battle Wing, the natural base of 347 Squadron. One detail: he always carries the Greek flag on his right shoulder, with all that entails…

Through his channel, firstly he can enjoy his flights, secondly he wants to be the stimulus for the other virtual pilots to continue the effort of building their own cockpits and thirdly to introduce young people to the magical world of the plane. Finally, as he confesses to us, his ultimate goal is to simulate as realistically as possible the procedures and missions of the true 347 Squadron, from the moment of commencement to the completion of missions, without of course this affecting the minimum security issues.

Very recently, during the preparation of the article by the author, Jody informed us that he had received a letter from Hellenic Air Force General Staff Chief, Lieutenant General Georgios Blioumis! According to photos shared, Mr. HAF General Staff Chief personally thanked him for his love and support to the HAF and 347 Squadron with warm words and sent him the honorary badges of the Squadron he supports. According to Jody, the letter of Mr. HAF General Chief will be honorably placed in a prominent position in the area where the cockpit is located, along with the other signals given to him. The joy and honor he felt, cannot be expressed told us characteristically. Personally, we welcome the commendable move of Mr. Chief, proving to us a lot!

Instead of an epilogue

  In these difficult times that the whole planet is going through due to the pandemic and the strange-dangerous situations that it creates, there are people from foreign countries, such as Jody, who appreciate, respect and support other people, who are thousands of miles away, to guard Thermopylae, in the form of the people of the 347th Squadron and consequently of the entire Air Force. 

The writer, as a small token of gratitude, is personally committed, so that in the future, and when allowed, to be the basis for the completion of another dream of Jody: his visit to 347 Squadron, in order to closely monitor all those who, from 2016 are his inspiration!

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Κορονοϊός: 23 νέα κρούσματα (1-7-20)

Οι Καλύτεροι Bartenders της Ελλάδας

Ο Μπέος, ο Ρουβάς και η επιχείρηση στον Βόλο